Indlæg af Inge Kristensen, direktør, Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Foråret er over os. Lyset er tilbage. Udover at det er livgivende for os nordboer, så betyder lyset også, at man ser de snavsede ruder og nullermændene tydeligere.
Det giver anledning til en vis motivation for forårsrengøring. Måske kan man bruge forårslyset til også at se på ”nullermændene” i vores organisation?
Og der er mere end nogensinde behov for, at vi får fjernet alt det, der ikke giver værdi i vores organisationer. Fordi vi skal bruge tiden på borgerrettede aktiviteter, men også fordi unødigt bureaukrati fjerner fokus og arbejdsglæde for os som personale.
Derfor er det også meget motiverende at følge arbejdet med ”Break the Rules” i Aabenraa Kommune. En indsats man kan håbe vil sprede sig til andre dele af kommunen, men også til andre organisationer, fordi det giver mening for borgere, ledere og medarbejdere.
Hvorfor interesserer vi os for at ”bryde” reglerne i Dansk Selskab for Patientsikkerhed? Fordi andet er spild! Vi ser masser af processer og dokumentation, som ikke bare er overflødige, men som i sidste ende risikerer at udgøre en risiko for patientsikkerheden. Vi taler selvfølgelig ikke om de nødvendige registreringer af (sundheds)faglige aktiviteter, men om alt det, der ikke giver mening, og som oftest har et eller andet kontroludspring og/eller som bliver udført for en (personalets) sikkerheds skyld.
Indsatsen i Aabenraa har fået mig til undersøge om der er lignende initiativer, for måske er tiden inde til at vi samler nogle af de gode initiativer – og får dem spredt?
- I Egedal kommune har man indført et ”Likvideringsudvalg”. Selvom det lyder som noget man ikke har lyst til at møde 😊, så handler det om at afskaffe selvopfundne regler og afskaffe bureaukrati.
- På Bispebjerg Hospital har en afdeling indført en indsats, der hedder ”Get Rid of Stupid Stuff”, som tager udgangspunkt i at fjerne opgaver fra sygeplejersker og inddrage andre faggrupper i løsningen af dem.
- I Sønderborg, hvor man med udgangspunkt i en grundig foranalyse og inddragelse af medarbejdere og borgere har kunnet fjerne unødig dokumentation og bruge tiden bedre, herunder at gå fra 93 skemaer til ét skema.
Indsatserne har det til fælles at de har fokus på at gøre organisationen mere robust og klog ved at komme ind til (eller tilbage til?) kernen i det, vi skal og have fokus på organisationen og de mennesker, der er i den.
Andre indsatser har til formål at fjerne eller omlægge indsatser, så der reduceres i de opgaver, der ikke giver mening for borgerne og som enten ikke giver bedre sikkerhed eller decideret reducerer sikkerheden for borgerne:
- Projekter omkring ”den sidste tid”, som har til formål at sikre værdighed og undgår overbehandling i den sidste del af livet og initiativet
- ”Vælg klogt”, som udarbejder retningslinjer, som har fokus på at minimere unødige behandlinger og undersøgelser i sundhedsvæsenet.
Ingen af indsatserne kan undværes og kan gensidigt inspirere hinanden.
Aabenraa skal have stor tak for at gå foran og inspirere! Også inspirationen til at finde andre gode eksempler, så vi sammen kan sprede de gode tiltag.
Forårsrengøringen kan gå i gang: Break-the-Rules!
Inspiration til videre læsning:
Ashton M. Getting Rid of Stupid Stuff. N Engl J Med. 2018 Nov 8;379(19):1789-1791. doi: 10.1056/NEJMp1809698. PMID: 30403948.
Berwick DM, Loehrer S, Gunther-Murphy C. Breaking the rules for better care. Journal of the American Medical Association. 2017;317(21):2161-2162.https://www.ihi.org/resources/Pages/Publications/Breaking-Rules-Better-Care.aspx