Hvordan er det muligt at formidle resultaterne af et Break the Rules-forløb, når der er kommet rigtig mange forbedringsforslag? Det har Mad & Måltider i Aabenraa Kommune et smart bud på!

Efter gennemførslen af et Break the Rules-forløb er det afgørende, at deltagerne i forløbet bliver informeret om hvilke forbedringsforslag, der er kommet ud af forløbet. Det gælder dels for at informere om prioritering af forslagene. Dels for at skabe ejerskab til de forslag, der implementeres, og forståelse for hvorfor andre ikke kan realiseres.

I Aabenraa Kommune har Mad & Måltider, der bl.a. står for en del af kommunens kantinedrift, gennemført et Break the Rules-forløb på kantinerne på tre forskellige adresser. Mange hundrede medarbejdere på de tre arbejdspladser havde mulighed for at komme med forbedringsforslag over to uger, og det var der mange, der benyttede sig af – endda rigtig mange! På kantinen på rådshuset på Skelbækvej i Aabenraa kom der 268 forslag, i Jobcentret på Kallemosen kom der 109 forslag og på rådhuset i Tinglev kom der 132 forslag. I alt 509 forbedringsforslag!

Selvom nogle ting går igen i forslagene, indeholder de generelt meget forskellige forslag til forbedring af kantinerne, der går i mange forskellige retninger. Det har derfor ikke været muligt at samle dem i få overskuelige forslag, så de nemt kunne kommunikeres til deltagerne i Break the Rules-forløbet. I stedet er alle forslag skrevet ind i et stort regneark, hvor de er grupperet i forskellige kategorier som f.eks. “bestillingsmulighed”, “kvalitet”, “morgenmad” m.v., så de medarbejdere og ledere, som skal arbejde med dem, selv kan danne sig et overblik i forslagene og derigennem prioritere, hvad der først skal prøves af.

For at sikre at alle deltagerne får mulighed for at følge med i hvilke af de mange forslag, der implementeres, og hvilke det ikke er muligt at gå videre med – og hvorfor – er der lavet en underside på kommunens medarbejderportal, hvor der løbende informeres om arbejdet. Det informeres der om på et postkort, der omdeles i de tre kantiner. Her er der anført en QR-kode med henvisning til undersiden, så det er nemt for alle deltagerne at følge med i, hvad der sker af afprøvninger.

Det bliver spændende at følge med i, hvad der sker, og hvor mange ændringer de mange forbedringsforslag kommer til at resultere i!

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x